2024-03-29T09:32:03Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000584882023-04-27T10:00:04Z01164:05305:05309:05310
モンテカルロ法を用いた5五将棋システム5X5 Shogi System Using the Monte Carlo Methodjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00058488/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=58488&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan電気通信大学情報工学科電気通信大学情報工学科伊藤, 毅志新沢, 剛コンピュータゲームにモンテカルロ法を用いる手法が、近年注目を集めている。コンピュータ囲碁の分野では、かなり強いプログラムが出現するようになっている。本研究では、探索範囲の狭い5五将棋へモンテカルロ法の適用を試みた。パラメータを変えたり、ヒューリスティックを加えたりすることによって、強いプログラムを作る過程から、モンテカルロ法をチェスライクゲームヘ応用する可能性について考察していく。The technique of using the Monte Carto method for a computer game attracts attention in recent years. Some strong programs appear in the field of computer Go. In this research, we tried application of the Monte Carto method to 5x5 Shogi of the narrow search range. We tried to make a strong program by changing parameters or adding heuristics. From the process, we discuss about a possibility of applying the Monte Carto method to chess-like games.AA11362144情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI)200762(2007-GI-018)162007-06-222009-06-30