2024-03-29T23:54:37Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000583182024-03-29T05:26:34Z01164:05251:05282:05284
コンテンツ属性情報を利用したコミュニティ生成支援Network communities creation supporting system using contents attributionjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00058318/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=58318&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of JapanNTTサイバーソリューション研究所NTT - ITNTTサイバーソリューション研究所NTTサイバーソリューション研究所遠藤, 雅和東, 正造仲澤, 斉大村, 弘之コンテンツ利用者が欲しいコンテンツを発見するために利用する情報として、利用者同士の情報共有の場であるネットワークコミュニティ内で交換される"口コミ"情報が注目されている。しかし、現状のネットワークコミュニティは、情報発信者と情報受信者との間の親近感や信頼性が欠如しているため、利用者が欲しいコンテンツを発見するための場として十分とはいえない。 本稿では、利用者が欲しいコンテンツを発見しやすいネットワークコミュニティの生成を支援するシステムとして、(1) 同時刻に同属性のコンテンツを再生するユーザの可視化機能と、(2) ユーザのコンテンツ利用履歴一覧表示機能を有するコミュニティ生成支援システムを提案する。アンケート調査および上記機能を実装したプロトタイプシステム"KikiCom"を利用した評価実験を行い、提案したシステムの効果について考察する。We notice word-of-mouse information that are exchanged in network communities which is the sharing spots of information among users. Though, the present network communities are not enough spots for acquiring a desirable content, because they lack intimacy and confidence between an information sender and addressee. Then, we propose the following two approaches to overcome the problem. (1)Creation of visible marks that are users playing the similar type of contents at the same time. (2)Creation of the list displaying user's history We established prototype system "KikiCom" involved the above two functions and experimented the efficacy.AA11238429情報処理学会研究報告電子化知的財産・社会基盤(EIP)200285(2002-EIP-017)47522002-09-122009-06-30