2024-03-28T20:43:12Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000579122023-04-27T10:00:04Z01164:05159:05240:05243
ドメインごとにエージェントを導入した音声ガイドシステムA Speech Guidance System Assigning an Agent to Each Domainjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00057912/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=57912&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1995 by the Information Processing Society of Japanキヤノン(株)情報メディア研究所キヤノン(株)情報メディア研究所キヤノン(株)情報メディア研究所酒井, 桂一八木沢, 津義藤田, 稔本稿では,音声ガイドシステムにおいて,ドメインごとにエージェントを導入した対話モデルを提案する。複数のドメインを扱える対話システムでは,ユーザは,異なるドメインにまたがる知識をシステムが持っていると錯覚し,システムの能力を越えた質問をすることがある。そのような誤解を避けるために,複数のエージェントを用意し,ドメインごとに切り替える。さらに,一つのドメインに対しても異なる対話戦略を持つ複数のエージェントを切り替えることで,ユーザの知識レベルや好みの差異にも対応できる。また,ユーザと各エージェント間に加え,内線案内のようなドメインでは検索対象者を含めた待遇判定を行い,さまざまな人間関係に対して適切な応答を生成することで,より自然な対話の実現を可能とした。A new conversational model, which assigns an agent to each domain in a multiple domain speech dialog system, is proposed. A dialog system which deals with multiple domains often misleads the users that the system has a united knowledge across domains. Thus, the users sometimes ask questions beyond each domain knowledge. To avoid such misleading, we introduce the agent for each specific domain knowledge, and exchange them according to the exchanged domains. We also characterize the agents with different strategies in order to adapt the agent to the knowledge levels or the strategic tastes of the users. Furthermore, this paper discusses a realization of a natural conversation through a proper reply generation according to the various human relations. When the domain is a phone number guidance, the "treatment expression judge" utilizes not only the relation among the user and the agents, but also the person to be guided.AN10442647情報処理学会研究報告音声言語情報処理(SLP)199573(1995-SLP-007)49541995-07-202009-06-30