2024-03-29T00:57:53Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000563722023-04-27T10:00:04Z01164:05064:05125:05129
音楽認知の計算モデル -二つのアプローチ-Computational Model of Music Cognition -Two Approaches-jpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00056372/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=56372&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1998 by the Information Processing Society of Japan和歌山大学/LIST大阪大学大阪大学大阪大学/LIST片寄, 晴弘上符裕一松尾, 聡子井口, 征士音楽認知の主要研究対象としては,音楽聴取,音楽解釈,音楽作曲などの領域が存在する.これらのテーマは,哲学という観点まで含めると非常に歴史のある研究対象である他,人間のモデル化というアプローチとして,主として音楽心理学の領域で研究が行われてきた.大局的な理解,あるいは精緻な検証という点においてはさまざまな優れた著述や成果があるものの,現在の情報処理技術における計算可能性を前提とした領域のブレークダウンを扱った研究はほとんどなされていないようである.本稿では,第一歩として,音楽聴取・音楽解釈を対象にやるべきこと,やれることに対して検討を行ってみたい.その上で一部の構成要素の実装について紹介することにする.The principal themes of music cognition are listening, interpretation, and composition. These have been a historical research targets from the view of philosophy. Recently Music Psychologist have been engaged in these themes. There are great achievements in meta-understanding and detailed examination in this field. But we can hardly find activities dealing with breakdown of the problems for the computational approaches. This paper tries to clarify what should be done and what can be done for music listening and music interpretation, with actual implementation of the part of the model.AN10438388情報処理学会研究報告音楽情報科学(MUS)199847(1998-MUS-025)51581998-05-272009-06-30