2024-03-29T10:12:22Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000561792023-04-27T10:00:04Z01164:05064:05107:05110
離鍵動作の変化に基づくピアノレッスンの分析A Study on Piano Lesson Based on Key - release Motion Analysisjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00056179/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=56179&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan北陸先端科学技術大学院大学北陸先端科学技術大学院大学/科学技術振興事業団さきがけ研究21「情報と知」領域大島, 千佳西本, 一志本研究では,ピアノレッスンを通じて先生の音楽知が生徒に受容され形成されていく過程について分析を進めている.この研究の一環として,本稿では離鍵動作に着目して分析を行った.実験に基づく分析の結果,離鍵動作の状態を示す鍵盤が元に戻る速さは,メカニカルなテクニックのレベルならびに細かい抑揚やフレーズ感の表現に依存していることがわかった.また打鍵動作に基づく演奏表現による場合と異なり,離鍵動作に基づく演奏表現と,それによって示される先生の音楽知は,生徒によって受容されづらいものであることがわかった.We have been studying a process of acceptance and formation of musical knowledge in the pupil by comparing the pupil's performance with the teacher's performance through piano lesson experiments. In this paper, we describe analyses of key-release motion which is indicated by the return velocity of a key to its initial position. It is suggested that this velocity relates to a technique and an expression of detailed modulation. Moreover, this paper shows that it is more difficult for students to accept the teacher's ``musical knowledge'' that is expressed by key-release motion than that is expressed by key-hitting motion.AN10438388情報処理学会研究報告音楽情報科学(MUS)200182(2001-MUS-041)21262001-08-042009-06-30