2024-03-29T23:17:09Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000541452024-03-29T05:26:34Z01164:04842:04849:04854
プログラミング学習の他教科への波及効果(2)~数学と考える力を対象とした調査と検証報告~Effect of Programming Study on Other Subjects(2) ~ classroom survey on logical thinking and mathematics ~jpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00054145/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=54145&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan松阪市立飯南中学校鳥取県立鳥取工業高校静岡大学愛知教育大学一橋大学筑波大学井戸坂, 幸男足利, 裕人紅林, 秀治鎌田, 敏之兼宗, 進久野, 靖プログラミング学習を行うことで、コンピュータに関する理解が向上することは多く言われている。我々はそれ以外にも、プログラミング学習には「考える力」を伸ばす効果があり、それによって他教科の学習にもよい影響を及ぼすのではないかと考えた。SSS2006では、2005年度にオブジェクト指向言語「ドリトル」を使い実施した、中学校技術・家庭科のプログラミング学習授業およびそれに関するアンケートについて報告した。本稿では、2006年度のプログラミング学習が他教科(とくに数学)の学習にどのような影響を及ぼしているかを検証した結果について報告する。It is widely accepted that programming lessons lead to better understanding on principles of computer. We have been teaching programming lessons using "Dolittle" language on "Technology and Home Economics" subject of junior-high school for several years. From their experiences, we additionally thought that programming lessons had good effects on other subjects. In our previous classroom surveys (reported on SSS2006),we got many positive answers for the question "Did Dolittle classes have good effects on your mathematics understandings?" Thus, we have conducted more systematic survey using written examination on mathimatics and logical thinking.In this presentation, the framework for the survey and its results are reported.AN10096193情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE)200712(2007-CE-088)1271342007-02-172009-06-30