2024-03-28T17:12:15Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000540572023-04-27T10:00:04Z01164:04842:04843:04848
中学校におけるコンピュータを使わない情報教育(アンプラグド)の評価Evaluation of "Computer Science Unplugged" in junior high school jpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00054057/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=54057&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan松阪市立飯南中学校一橋大学筑波大学井戸坂, 幸男兼宗, 進久野, 靖コンピュータを使わずに、情報科学を体験的に学ぶことができる「コンピュータを使わない情報教育アンプラグドコンピュータサイエンス」という情報教育の手法を用いた授業とその評価を報告する。授業は筆者の-人が中学校「技術・家庭」において実践し、授業で得られた学習カードや前後に実施したアンケートをもとに、授業の評価を行った。また、アンプラグド教材の有効性や 情報科学教育の必要性についても言及する。Computer Science Unplugged is a new educational approach, in which students learn principal concepts of computer science without computer.One of us have used it in the subject technologies and home economics in junior high-school classes. We have evaluated the effectiveness of the classes using study-cards and free description written by the students. In this presentation, we report our experiences and evaluations for the classes, with some discussions on the usefulness of the approach. AN10096193情報処理学会研究報告コンピュータと教育(CE)200813(2008-CE-093)49562008-02-162009-06-30