2024-03-28T20:17:13Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000525102023-04-27T10:00:04Z01164:04619:04643:04647
動物体の3次元境界線からの逐次的3次元幾何モデリングIncremental 3 - D Geometric Modeling from 3 - D Boundaries of Moving Objectsjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00052510/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=52510&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan静岡大学工学部機械工学科産業技術総合研究所知能システム研究部門静岡大学工学部機械工学科静岡大学工学部機械工学科産業技術総合研究所知能システム研究部門恒川, 法和角, 保志山下, 淳金子, 透富田, 文明相対的に移動する物体の境界線をステレオ視することで,実在するfixed edgeと曲面の見かけのapparent edgeに分類して,その幾何モデルを逐次的に構築する方法を述べる.物体が曲面で構成されている場合,視線方向に不変な特徴を抽出することが難しく,その物体が移動する場合,その対応関係はさらに複雑なものとなる.そこで本論文では,2つの手順からなる手法を用いてこの問題の解決を行う.まず移動する物体を3次元復元し,境界線のセグメント対を対応単位として逐次的に生成する幾何モデルと位置合わせをする.次に,得られた位置合わせ結果を元に重複するfixed edgeを検出し,残りの復元結果から連続して変化するapparent edgeを検出する.以上の作業を繰り返し実行し,幾何モデルを生成する.実験結果より本手法の有効性を示す.We propose a new method for incremental modeling of moving objects by classifying boundary lines of objects into fixed edges and apparent edges by segment-based stereo vision. It is difficult to extract features invariant to viewing points, when objects are constructed by curved surfaces. Additionally, it becomes more complex to find correspondence between frames, when the objects move. The proposed approach has two processes. First, 3-D boundary segments of moving objects are reconstructed and are matched with those of sequentially generated model. Next, overlapped fixed edges and continuously changing apparent edges are detected. Experimental results show the effectiveness of the proposed method.AA11131797情報処理学会研究報告コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM)200426(2003-CVIM-143)9162004-03-052009-06-30