2024-03-28T22:53:23Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000502042023-04-27T10:00:04Z01164:04402:04412:04417
BOIDアルゴリズムにおけるクラスタ度評価Estimating cluster degree in BOID algorithmjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00050204/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=50204&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan北海道大学電子科学研究所 東京大学先端科学技術研究センターエクセリードテクノロジー 東京大学先端科学技術研究センターエクセリードテクノロジー 東京大学先端科学技術研究センター東京大学先端科学技術研究センター東京大学先端科学技術研究センター大山, 義仁沼田, 秀穂池田, 佳代江村, 恒一青木, 輝勝コンピュータグラフィックス(CG)技術は近年目覚ましい発展があり,現実世界をより忠実に再現できるようになってきた.しかし,本物とCGによって再現されたものを定量的にどのように比べたらよいのか,すなわちCGの出来栄えを定量的に評価するにはどのようにしたら良いのかが大きな課題となっている.そこで本研究では,BOIDアルゴリズムを用いて(動物や人々の)群れを再現し,その様子をキャラクタ間の距離と偏角により定義した評価パラメータによって評価した結果と課題について報告する.Recently, the Computer-Graphics (CG) technology has remarkable development and can show us virtual world near the real world in the computer. However, it is difficult to evaluate quantitatively the virtual world near the real world. In this article, we reproduce cluster (ex. animals or people) by using the BOID algorithm and evaluate its CG by using order parameters that we define with distance and angle among characters. We report our results and problems.AA11135936情報処理学会研究報告知能と複雑系(ICS)20062(2006-ICS-142)63692006-01-132009-06-30