2024-03-28T21:15:22Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000495912023-04-27T10:00:04Z01164:04179:04306:04309
日本語アニメシナリオからの意味抽出A Semantic Representation of Natural Language Animation Scenariojpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00049591/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=49591&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1990 by the Information Processing Society of Japanシャープ株式会社技術本部コンピュータシステム研究所シャープ株式会社技術本部コンピュータシステム研究所シャープ株式会社技術本部コンピュータシステム研究所シャープ株式会社技術本部コンピュータシステム研究所吉川, 耕平舟渡, 信彦花田, 恵太郎宮木, 雅之日本語で記述されたアニメシナリオから実時間のアニメーションを生成するシステムを目指した研究を進めている。本稿ではアニメーションを登場物、登場物による動作、シナリオの記述の3つからなると考える。このうち登場物については画面への表示形態と、各種の属性、他の登場物との関係を用いて表現する。動作については登場物の移動、向きの変化、属性の変更、関係の変化、他の登場物の動作のきっかけを与えること、の5つと考える。これらをシナリオの持つ意味として、日本語シナリオにおける時間経過を前提とした意味解析の方法とその表現形式について述べる。A semantic representation for Japanese animation description is introduced. An animation is represented with three notions, actors, their actions, and scenario. An actor has some attributes, and relations between other actors. An action is constructed by five primitives, such as actor's move, its turn of direction, changes of attributes' values, changes of relation, and triggers to other actor's actions. The scenario is represented as a list of actions.AN10115061情報処理学会研究報告自然言語処理(NL)199064(1990-NL-078)89961990-07-192009-06-30