2024-03-28T17:09:45Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000493832023-04-27T10:00:04Z01164:04179:04285:04290
対話のモデルに基づくアイロニーの一定式化A Formalization of Irony Based on a Dialogue Modeljpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00049383/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=49383&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1993 by the Information Processing Society of Japan郵政省通信総合研究所関西支所郵政省通信総合研究所関西支所伊藤, 昭滝澤, 修アイロニーは、発話者が一見自分の意図とは逆のことを言いながら、結果として自分の意図した目的を達成することのできる修辞法の一種である。アイロニーは、特定の文化、言語に固有の言語現象ではなく、広く世界中、あらゆる階層の人々に使われており、その裏に一般的な「論理」の存在することを示唆している。ここでは、このような認識に立って、対話のモデルに基づくアイロニーの定式化を試みる。このモデルによればアイロニーの本質は、対話の公理に従いつつ伝達内容を共有信念への登録を免れることで、相手の反論を阻止する/反論の義務を免じることにある。Irony is a kind of rhetoric which, by saying the opposite to his intention, achives the transmission of his intention. Irony is used all over the world, irrespective of nationality, age, social status, etc., which suggests the existence of the common logic underlining irony. We formulate the phenomena of irony with the help of the dialogue model. According to this model, the essence of irony lies in the function that irony allows the transmission of the intention, and at the same time not to rgister it in the common beleif, consequently imhibit/execuse the partner to counterargue.AN10115061情報処理学会研究報告自然言語処理(NL)199326(1992-NL-094)9161993-03-182009-06-30