2024-03-29T01:54:21Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000481542023-04-27T10:00:04Z01164:04179:04208:04211
質問応答技術は情報アクセス対話を実現できるかAre Open - domain Question Answering Technologies Useful for Information Access Dialogues?jpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00048154/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=48154&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan東京大学立命館大学三重大学国立情報学研究所加藤恒昭福本, 淳一桝井, 文人神門, 典子対話的な情報アクセスの場面での利用を考えた場合に,質問応答システムにはどのような能力が必要であるかについて,情報アクセス対話を模擬した場面での質問の収集と分析を通じて明らかにした.名称を解答の範囲とするような質問応答システムが有効である一方,システムは様々な語用論的現象を処理できる必要がある.この結果に基づき,そのような場面で必要となる質問応答システムの能力を定量的客観的に評価するタスクを提案する.その設計とテストセットについて説明し,本タスクが,分析で得られた対話の特徴を適切に反映していることを示す.In this paper, we empirically examine what kind of abilities question answering systems need in order to participate in information access dialogues. Our study shows that it is useful to use question answering systems that cover factoid questions having values and names as those answers, while such systems need to handle a wide range of anaphoric phenomena observed in those situations. We also propose a challenge for evaluating those abilities objectively and quantitatively, and explain its design and a test set constructed, emphasizing that the challenge is properly reflected the characteristics of information dialogues revealed through our empirical study.AN10115061情報処理学会研究報告自然言語処理(NL)200473(2004-NL-162)1451502004-07-162009-06-30