2024-03-29T02:08:36Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000477202023-04-27T10:00:04Z01164:04179:04180:04184
文書分類手法を応用したインタラクティブプレゼンテーションにおける視聴者発話の理解Understanding Audience Utterances in Interactive Presentations using a Text Categorization Methodjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00047720/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=47720&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan東京大学大学院情報理工学系研究科(株)ホンダ・リサーチ・インスティチュート・ジャパン(株)ホンダ・リサーチ・インスティチュート・ジャパン(独)情報通信研究機構(独)情報通信研究機構東京大学大学院情報理工学系研究科(株)ホンダ・リサーチ・インスティチュート・ジャパン簑津真一郎中野, 幹生船越, 孝太郎木村, 法幸岩橋, 直人石塚, 満辻野, 広司本稿では,インタラクティブプレゼンテーションシステムにおける視聴者発話の理解のための発話分類法を提案する.提案法は文書分類法を視聴者発話の n-best 音声認識結果に適用する.分類時だけではなく,分類モデルの学習時にも音声認識結果を用いる.レストラン案内システムのデータを用いた評価実験により提案法の有効が示された.This paper presents a novel method for classifying audience utterances to recognize intentions in interactive presentation systems. It applies a text classification technique to the set of words that appeared in the n-best recognition outputs of audience utterances. Not only utterance classification but also training the classification model uses speech recognition outputs. The results of an experiment using the audience utterances collected using a restaurant explanation system showed that the effectiveness of the proposed method.AN10115061情報処理学会研究報告自然言語処理(NL)200846(2008-NL-185)93982008-05-152009-06-30