2024-03-28T20:40:35Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000463812023-04-27T10:00:04Z01164:04061:04072:04075
映像を利用した直感的な操作によるコンテキストアウェアサービスの制御条件設定方法Setting control rules for context aware services based on user’s daily routines using archived imagesjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00046381/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=46381&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan日本電信電話株式会社 NTTサイバーソリューション研究所日本電信電話株式会社 NTTサイバーソリューション研究所小林, 英嗣依田, 育生近年,コンテキストアウェアサービスシステムに関する様々な研究が行われている.これらのシステムの多くは,ユーザや状況を特徴付ける情報(コンテキスト)に基づいて,サービスを提供したり,サービスを自動制御するものである.今後,センシング技術の発達により,様々なコンテキストが取得可能となり,ユーザや周囲の様子を詳細に把握できることで,よりきめ細かいサービス制御が実現できると考えられる.しかし,取得できるコンテキストの種類や数が多くなるにつれて,サービスの制御条件を単純なルール(if-then)にて記述することは困難となり,さらには,制御条件をユーザが設定することは非常に煩雑で,面倒な作業となることが懸念される.本研究では,これまでユーザ操作履歴を用いたコンテキストアウェアサービス制御方式を提案し,ユーザの設定を一切必要とせずに,ユーザの行動をシステムが学習していくことで,ユーザや状況に適応したサービス制御の自動化を実現してきた.しかし,サービスや状況によっては,ユーザの行動を学習させることが困難となる場面が存在する.そこで,本稿では,本制御方式に対して有効となる,映像を利用した直感的な操作によるユーザ操作履歴の追加手法(制御条件の設定方法)を提案する.さらに,提案手法に基づいて構築したプロトタイプシステムの動作検証および効果について述べる.Recently, much research has been done on context-aware systems. Most of this research is focussed on automatically providing and controlling services based on contexts, which are comprised of information about the users in a limited range of specific situations. In the future, many new contexts will be available over networks because of the improved sensing technologies. Therefore, it will become feasible for even more context-aware services to be adapted to individual situations or user preferences. However, as the number of contexts increases, it will be more difficult to describe the control conditions using simple if-then rules, thus making the system even more complicated for users to set themselves. To solve this problem, we proposed a service control method based on contexts and personal history and implemented a prototype system that enables users to automatically manage services without having to set the control rules in advance. This is accomplished by training the system to respond to the user’s actual use patterns or personal habits. However, we discovered that there are some situations in which the users cannot accumulate the usage history by themselves, in spite of the requirement for autonomous and automatic control of the services. In this paper, we describe a tool that enables users to intuitively edit their own history in problem situations and discuss the tool’s efficiency.AA11838947情報処理学会研究報告ユビキタスコンピューティングシステム(UBI)200614(2006-UBI-010)1511562006-02-162009-06-30