2024-03-29T23:36:11Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000458772024-03-29T05:26:34Z01164:03980:04016:04018
オクルージョンを考慮した交通パラメータ計測Traffic Parameter Measurement Considering Occlusionjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00045877/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=45877&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan熊本大学工学部熊本大学工学部松島, 宏典内村, 圭一近年,自動車社会の進展に伴い,交通事故,渋滞などの自動車交通問題が深刻な社会問題となっている.その対策として,自動車交通を情報化することで走行中の運転者に対し,道路情報,交通情報,沿線情報などを提供するシステムが実用化されつつある.本研究では歩道橋にビデオカメラを設置し撮影された時系列画像に対し,交通流計測・監視を行なうための車両検出・追跡について検討する.現在,車両追跡では一般に車両同士が重なることで追跡処理が困難となるオクルージョンの問題がある.よって,追跡周期の概念を適用することでそれらの問題への対処を図ると共に,みかけの変化に対処するために変動テンプレートマッチングを用いることで,交通パラメータ計測を行なった.This research examines vehicle detection and tracking for traffic flow mesurement avail of images taken by the video camera installed in the footbridge. About vehicle detection, we conduct vehicle segmentation from a reduced detection domain using background difference process and edge process. About vehicle tracking, we performed tracking process using change template matching in consideration of tracking cycle and estimation of their vitality and reliability degree. In the experimental result, we show the accuracy and efficiency of our approach.AA11515904情報処理学会研究報告高度交通システム(ITS)200183(2001-ITS-006)37442001-09-062009-06-30