2024-03-29T08:44:15Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000458232023-04-27T10:00:04Z01164:03980:04011:04012
都市型フルデマンドバスの実用性Usability of Demand - bus in Town Areajpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00045823/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=45823&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan産業技術総合研究所サイバーアシスト研究センター産業技術総合研究所サイバーアシスト研究センター/北陸先端科学技術大学院大学産業技術総合研究所サイバーアシスト研究センター/北陸先端科学技術大学院大学産業技術総合研究所サイバーアシスト研究センター産業技術総合研究所サイバーアシスト研究センター/北陸先端科学技術大学院大学太田, 正幸篠田, 孝祐野田, 五十樹車谷浩一中島, 秀之現在、各地でデマンドバスの実験が行われている.これらのうち、バスの時刻表や標準ルートが全く定められていないフルデマンドバスは例が少なく、我々の知る限りでは高知県中村市のみである.中村市は人口3.5万、バスルートのもっとも離れた地点間で約15分という規模だからフルデマンドバスの運用が可能とされている.これに対し我々はマルチエージェントや情報通信技術をフルに投入すれば市街地(広大で 運行本数も多い地域)での運行が可能になるとの見込みでシミュレーションを行った.その結果 条件によっては、時刻表どおりの運行に比較して平均待ち時間を減らせるフルデマンドバスの運行が可能であるとの結論を得た.Demand-bus, or dial-a-ride are focused as a new transportation system for town area. While it is reported that such systems improve usability of bus systems when it is applied in a small area, however, it is not clear what is the condition for the systems when it is applied in a small area, however, it is not clear what is the condition for the systems are reasonable compared with traditional fixed-route bus systems. We conducted a couple of computer simulation of demands-bus and fixed-route bus systems to compare usability of both systems. The result of the simulation says:(1) Usability of the demand-bus quickly drops when the number of demands increases.(2)When we scale up the number of buses according to the number of demands proportionally, the usability of the demand-bus is improved more significantly than the fixed-bus.(3)When the scale of town is large enough, the demand-bus is system a reasonable solution from both viewpoints of usability and profitability.AA11515904情報処理学会研究報告高度交通システム(ITS)2002115(2002-ITS-011)2392452002-11-282009-06-30