2024-03-28T21:25:28Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000455752023-04-27T10:00:04Z01164:03980:03991:03993
眼瞼映像解析による反応時間推定の試みEstimating reaction time by analyzing eyelid imagejpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00045575/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=45575&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan九州大学大学院システム 情報科学府知能システム学専攻九州大学大学院システム情報科学研究院知能システム学部門九州大学大学院システム情報科学研究院知能システム学部門日産デイーゼルエ業株式会社研究部峯山, 貴行松木, 裕二志堂寺, 和則植草, 理運転者の覚醒水準低下は 反応を遅らせる主原因の一つとされ 交通事故を引き起こすとされている.そのため,これまで覚醒水準低下に関連する様々な指標について多くの研究がなされてきた.しかしながら,それらの指標と反応時間との関係性は明らかになっておらず,反応時間の遅れを推定する手法は開発されていない.反応時間の推定が可能となれば,運転支援分野において非常に有効である.そこで本研究では,覚醒水準低下に伴う反応時間の遅れを推定するために,運転者の眼の開き具合(開眼度)によって覚醒水準を評価し,開眼度と反応時間との関係性を実験的に調査した.A reduction in arousal levels slows reaction times, and slowed reaction times can result in traffic accidents. Despite many studies regarding the criteria for arousal level reduction, the method of estimating reaction times was unclear, as was the relationship between these criteria and reaction time. If the estimation of reaction time was possible, it would be useful for driving support. We therefore developed a new measurement regarding the eyelid, named the *eye opening rate,' to estimate reaction time, and herein investigate the relationship between the eye opening rate and reaction time.AA11515904情報処理学会研究報告高度交通システム(ITS)2006103(2006-ITS-026)69722006-09-292009-06-30