2024-03-19T18:19:34Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000455212023-04-27T10:00:04Z01164:03980:03986:03990
リンクグループと車車間通信機搭載率を考慮した車車間通信によるリアルタイム交通流計測方式A Real-time Traffic Flow Measurement Method based on Inter Vehicle Communication Considering the Link Group and the Loading Ratio of Inter Vehicle Communication Devicejpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00045521/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=45521&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan東京電機大学東京電機大学大学院東京電機大学岩手県立大学大海, 健太西村, 豪小泉, 寿男澤本, 潤現在,高度交通システムの分野ではカーナビゲーションの高度化が行なわれており,交通情報システムの高度化が進められている.交通情報システムの導入によって渋滞の経済損失削減が期待されており,VICS (Vehicle Information and Communication System ),VICSプローブ,テレマティクスを用いたインターナビ・フローティングカーシステムの研究および実用化が行なわれている.そこで我々は次世代の車車間通信であるマルチホップと車両自身が取得する車両情報に注目し,通信基地局,情報収集センターおよびサーバを介さずに車車間通信によって各車両が他車両の車両情報をリアルタイムに取得し,交通情報の精度およびリアルタイム性を向上させるシステムを提案してきた.本稿では各車両が車両情報を秒オーダーで定期的に送信することによって他車両の情報を受信した車両がセンターを介さずに周囲の交通流を直接計測でき,リアルタイムに交通渋滞情報を運転手へ通知し,更なる交通量の平準化を目指した交通情報システムの構築を提案する.Currently, the car navigation system is advancing in the field of ITS (Intelligent Transport Systems), and the advancement of traffic information system is performed. Economic loss reduction of a traffic jam is expected by including traffic information system and VICS (Vehicle Information and Communication System), VICS probe, and Internavi Floating Car System with telematics have been researched and developed. Then, we focused on multi-hop inter vehicle communication and vehicle information acquired by itself, we designed traffic information system that improves accuracy and the real time feature of the acquired traffic information without communication base VICS center, traffic information center, or server, where each vehicle acquires other vehicle information using inter vehicle communication in real time. In this paper, we propose construction of the traffic information system which aims at further leveling of traffic density, in which each vehicle can measure traffic flow without any traffic center because each vehicle transmits vehicle information with second order regularly and the system notifies a driver of traffic jam information in real time.AA11515904情報処理学会研究報告高度交通システム(ITS)200728(2007-ITS-028)7142007-03-162009-06-30