2024-03-29T18:15:21Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000454632024-03-29T05:26:34Z01164:03980:03981:03984
車車間通信による出会い頭事故防止支援を目的としたプロトコルの提案A Proposal of Vehicle-to-Vehicle Protocol to Support Preventing Intersection Accidentjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00045463/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=45463&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan慶應義塾大学大学院理工学研究科慶應義塾大学大学院理工学研究科慶應義塾大学理工学部羽鳥, 遼平岡田, 陽次郎重野, 寛現在,車車間通信による車両アドホックネットワーク構築手法の研究が盛んに行われている.車両アドホックネットワークでは,ネットワークを構築する際に道路形状の影響を大きく受けるが,道路形状を考慮した車車間プロトコルは少ない道路形状の影響を受ける一例として,見通しの悪い交差点がある.この形状では,優先道路の車両と非優先道路の車両が通信を行う際に建物などの外的要因によりシャドウイングの問題が生じ,車車間通信を行うことが難しくなる.そこで本稿では,このような外的要因の影響を抑えるために車両の位置からパケット送信を動的に変化させるルーティングプロトコルを提案する.シミュレーションにより,提案プロトコルの性能を評価し,提案手法の有効性を示す.Recently, the construction methods of vehicular ad hoc networks are actively researched. In a vehicular ad hoc network, while the road greatly influences when the network is constructed, the vehicle-to-vehicle protocol that consider the road is a little. There is an intersection as an example of receiving the influence of the road. In the intersection, when the vehicle which runs the priority road communicates with the vehicle which runs non-priority road, the problem of shadowing is caused by the buildings. As a result, the inter-vehicle communication becomes difficult. In this paper, we propose a routing protocol that dynamically changes the packet transmission from the position of the vehicle. We evaluate this proposal by the computer simulation and verify the effectiveness of the proposal method. AA11515904情報処理学会研究報告高度交通システム(ITS)200857(2008-ITS-033)162008-06-132009-06-30