2024-03-29T23:32:11Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000417342024-03-29T05:26:34Z01164:03616:03687:03691
仮想音響環境のためのバイノーラル技術 (マルチメディア一般)Binaural Technology for Virtual Acoustic Environmentsjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00041734/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=41734&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1994 by the Information Processing Society of JapanNTTヒューマンインタフェース研究所NTTヒューマンインタフェース研究所小泉, 宣夫青木, 茂明仮想環境を実現するための聴覚系技術として,空間音響の生成に関する研究の概要を述べる.仮想音響環境のための音響出力系の構成として,両耳受聴状態を模擬するバイノーラル技術に着目し,頭部伝達関数を用いた3次元音像定位の実現法と課題を述べる.次にスピーカ系への拡張としてのトランスオーラル系について触れる.また,通信系を介した共有環境の構成に関する考え方を述べ,そのためのグループウェアとしての音響環境の操作系の検討例を紹介する.A study on spatial sound reproduction for auditory displays used in virtual environments is described. Binaural technology is reviewed for simulating binaural hearing, which is characterized by head related transfer functions. As an extention to loudspeaker hearing, transaural system configuration is desribed. Also, a concept of shared environment in audio telecommunication is shown, and a graphical user interface for manipulating acoustic environment is proposed.AN10438399情報処理学会研究報告オーディオビジュアル複合情報処理(AVM)199429(1993-AVM-004)75801994-03-182009-06-30