2024-03-28T21:40:58Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000412262023-04-27T10:00:04Z01164:03616:03637:03638
単位超球面上一様分布のための鏡映群によるベクトル量子化器の高次元化Implementation in high - dimensions of Vector Quantizer with Reflection Group for Uniformly Distribution on Unit Hyper - spherejpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00041226/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=41226&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan岡山大学工学部岡山大学工学部岡山大学工学部槙, 修一山根, 延元森川, 良孝ベクトル量子化(VQ)においてコードベクトル数とその探索のための演算量が次元数とレートの増加につれて指数的に増加することが問題となっている。高次元・高レートにおける実現法として数多くの方法が提案されているが、著者等は鏡映群による格子VQである万華鏡VQ(KVQ)に領域統合(UR)を行ったUR-KVQを提案している。この方法により16次元、3bits/sampleまで良好な特性を有する量子化器が1?120のコードベクトル数で実現できることが明らかになっているが、より高次元における設計を行うことが課題となっていた。従来の設計法ではエントロピー拘束型VQの設計法(EC-LBG法)を利用したコードベクトルの棄却法を用いた。UR-KVQはコードベクトルを配置する万華鏡内の位置によってその符号化レートが大幅に異なるが、多量のコードベクトルの初期配置からレートーひずみ特性の良いコードベクトルのみをEC-LBG法により残すことができる。しかしながら、次元数の増加に伴い必要となる初期コードベクトル数が急激に増加するため実現が困難となる。この問題を解決するため、初期コードベクトル数の低減法を提案する。本法により、32次元、記憶容量の観点から1.5bits/sampleまで特性の良好な電子化器を設計することができた。The Vector quantization(VQ) method has the major problem that the number of computations and memory amounts grow exponentially according to increase of vector dimensions and coding rate.Various methods have been proposed to realize VQ in higher dimensions and coding rate.The authors proposed kaleidoscope VQ(KVQ)that is the lattice VQ with reflection group(RG) and its improved version UR-KVQ(unified resion KVQ).In 16-dimensions,we showed that UR-KVQ realized good coding performance with 1-120 codevectors up to the rate about 3bits per sample but higher rate UR-KVQ has not been designed in the convectional method.Conventional method was a rejection method of codevectors using design method of entropy constrained LBG(EC-LBG).EC-LBG leaves codevectors that have good coding performance from a large number of initial codevectors.However,the number of initial vectors grows exponentially according to dimension increase,and thus the conventional method denies its realization.To resolve this problem,we will propose a reduction method of initial codevectors.It is shown that,the codebooks designed by the proposed method have good performance,in rate about 1.5bits per sample in 32-dimensions.AN10438399情報処理学会研究報告オーディオビジュアル複合情報処理(AVM)2004126(2004-AVM-047)1311362004-12-102009-06-30