2024-03-29T08:12:48Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000402362023-04-27T10:00:04Z01164:03500:03520:03522
プログラミング教育における合理的評価法A rational method to evaluate programming educationjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00040236/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=40236&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan島根大学大学院総合理工学研究科数理・情報システム学専攻島根大学総合理工学部数理・情報システム学科武内, 亮佐藤, 匡正大学等で一般に行われているプログラミング教育は,受講側にとっても指導側にとっても十分なものとは言い難い.この原因として,両者の教育の目的が乖離していること,プログラミング教育の技能と学問の二面性,そしてプログラミング教育の学問としての歴史が浅いために教育法が確立されていないことが挙げられる.昨今,日本の大学ではFD活動の重要性が指摘され,実施されている.指導側が授業方式の改善を試みていこうという活動である.本研究では,その流れの中で,上述した問題点を解消してプログラミング教育法を改善することを目的として,指導側と受講側の両方の立場をほぼ同時期に並行させていた経験からプログラミング教育における合理的評価法を提案し,試行結果について論ずる.A programming education course generally performed at a university is insufficient for the teaching and learning. Three reasons can be guessed that the purposes are different each other, programming has two aspects of learning computer science and acquiring Technique, and programming teaching methods are not established due to its short history. Now, in universities, Faculty Development activities for improvements on teaching methods are being performed. To conform them, this paper suggests a rational education method in programming education course based on learning purposes, and discusses the results.AN10114171情報処理学会研究報告情報学基礎(FI)200493(2004-FI-076)1531592004-09-172009-06-30