2024-03-29T21:33:10Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000395032024-03-29T05:26:34Z01164:03368:03399:03400
気象と路面の知識による路面状態予測の提案A proposal of the road surface condition estimate by the knowledge of the weather and road surfacejpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00039503/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=39503&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan株式会社システムサプライ北見工業大学三枝, 昌弘藤原, 祥隆北海道・東北地方において、冬期間の路面凍結による交通障害は深刻な問題である。それを解消するためにロードヒーティングはとても大きな役割を果たしているが、その一方で運用・維持費が問題視されている。この費用の要因として予熱状態を保持する時間が考えられ、路面凍結時刻が予測できればこの予熱時間を減らすことが可能である。本論文では、現地気象データと日本気象協会からの配信データを組み合わせて短期、中期の路面状態(凍結、圧雪、乾燥、湿潤の4状態)予測を行うアルゴリズムについて検討を行い、その結果について評価を行った。The traffic fault by the road surface freeze during the winter is a serious problem in Hokkaido and Tohoku.The road heating fulfills a very big role. However, the cost of operation and maintenance are regarded as being a problem. The time which maintains a preheating condition as the factor of this cost is thought of.If the road surface freeze can be estimated, it thinks that it is possible for the preheating time to decrease.In this paper it combined local weather data and Japan Weather Association data and it examined about the algorithm of the road surface condition estimate ( 4 conditions of Freeze, Snow, Dryness and Dampness ) in the middle with being short-term.AA11253943情報処理学会研究報告情報システムと社会環境(IS)2002110(2002-IS-082)182002-11-222009-06-30