2024-03-29T05:42:10Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000392772023-04-27T10:00:04Z01164:03368:03369:03371
複数の演習を組み合わせたProject Based Learningの実践~川崎市「しんゆり・芸術のまち」PR委員会と連携した取り組み事例より~Method of Project Composed of Multiple Classes as Project Based Learning - A Case Study of "Shin-Uri Geijyutsu no Machi" Projectjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00039277/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=39277&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan専修大学ネットワーク情報学部専修大学ネットワーク情報学部飯塚, 佳代吉田, 享子本稿では, Project Based Learning (PBL) の一つの方式として,複数のクラスを組み合わせて一つのプロジェクトとして実施した演習事例について述べる。この方式では,それぞれのクラスの異なる学習目標を達成しつつ,それぞれのクラスで学んだことがより大きな目的を達成するためにどのような位置づけで用いられるのかを学生が体験することが可能となる。また 産官学連携というかたちをとることで,学生がさらに実践的な経験ができる演習にすることができる。その一方,この方式で効果を出すためには留意すべき点があり,それらの考慮点についても述べる。This paper presents a case of class works implemented as a project composed of multiple classes, as one of the methods of project based learning (PBL). This method enables to bring some effects; achieving different learning targets of each class, giving students opportunities to experience the way to apply what they learned to the larger project. In addition, students can experience practical project by establishing industrygovernnient-acadeniia relationship. On the other hand, there are some issues to be considered to achieve these positive effects as described in this paper.AA11253943情報処理学会研究報告情報システムと社会環境(IS)200881(2008-IS-105)7142008-08-212009-06-30