2024-03-28T19:14:38Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000389862023-04-27T10:00:04Z01164:03206:03310:03316
グラフィック・ディスプレイにおける高速ライン・スムージングの実現HIGH SPEED LINE - SMOOTHING TECHNIQUE FOR GRAPHIC DISPLAY DEVICEjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00038986/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=38986&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1990 by the Information Processing Society of Japanセイコー電子工業株式会社セイコー電子工業株式会社セイコー電子工業株式会社日本ユニシス株式会社島田, 喜夫立道孝臣中井, 恒雄嶋田, 博明ラスター・スキャン型のグラフィック・ディスプレイにランダム・スキャン型の特徴である描画される直線の線質の滑らかさを導入することを目的とする。この線質を実現するために直線の仮想線幅に対して各ピクセルの領域に占める面積を計算し、その面積に比例して各ピクセルを光らせるというライン・スムージングの手法(面積法と呼ぶ)を提案する。また派生的な問題として仮想線の端点処理,短ベクトル(2ピクセル以下の極端に短いベクトル)処理についても特殊処理を行っている。この他にもランダム・スキャン型の特徴である重複線高輝度表示機能も含めてグラフィック・ディスプレイの試作を行い,ラスター・スキャン型でも滑らかな線質を得ることができた。また描画速度についても毎秒100万ベクトルに近い速度を達成した。We propose a high speed line-smoothing techniqe for Raster Scanning type graphic display device. The purpose is to get high quality smoothness of the line such as Random Scannig type. The method is to assume a line with its own imaginary line width. calculate the area of overlap between the line and a pixel region and turn on the pixel with the brightness in proportion to the aera. Besides we also solve the problems of edge form and short vector (length below 2 pixels). In the trial production of the model, smoothness of the line is sufficient. The function called cross line highlight which is another feature of Random Scannig type is added to the model. Line drawing speed of the model is nearly one million vectors per second.AN10100541情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG)199016(1989-CG-043)181990-02-232009-06-30