2024-03-29T10:02:12Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000389712023-04-27T10:00:04Z01164:03206:03310:03314
二次元パラメータ空間上での線形内挿による顔の三次元アニメーションTHREE - DIMENSIONAL FACIAL ANIMATION USING LINEAR INTERPOLATION IN THE TWO - DIMENSIONAL PARAMETER SPACEjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00038971/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=38971&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1990 by the Information Processing Society of Japan(株)日立製作所中央研究所(株)日立製作所中央研究所新井, 清志栗原, 恒弥本報告では、二次元のパラメータ空間上で制御点を移動させ、その移動量を線形内挿して表情を生成する手法を提案する。顔の表面上の点の移動量を円柱座標で表現すると、その半径成分は他の二つの成分に比べてはるかに小さい。その半径成分を持たない二次元のパラメータ空間を用いて顔表面の変形を表現する。本手法を用いて顔の三次元アニメーションを制作する実験を行った結果、複雑な表情を容易に生成できた。We propose a new method of generating facial expressions. We move control points in the 2-D parameter space, and interpolate the movement of the control points linearly. When the movement of a point on a facial surface are expressed in cylindrical coordinates, its radius component is much less than the other two components. Therefore we express the deformation of a facial surface using the 2-D parameter space which does not have the radius component. We made a 3-D facial animation using this method, and the experimental result shows that complex facial expressions can be generated easily.AN10100541情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG)199065(1990-CG-045)181990-07-202009-06-30