2024-03-29T06:01:30Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000385342023-04-27T10:00:04Z01164:03206:03263:03265
グラフィックス・アクセラレータを利用した3次元LIC法の高速化Graphics Hardware Assisted Acceleration of 3D LICjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00038534/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=38534&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1997 by the Information Processing Society of Japan山梨大学工学部電子情報工学科山梨大学工学部電子情報工学科山梨大学工学部電子情報工学科山梨大学工学部電子情報工学科喜久川, 誠藤田, 昇茅暁陽今宮, 淳美我々は先行研究で,従来2次元の構造格子だけに適用が制限されていたLIC法を,3次元の任意面上の流れを可視化できるように拡張した.入力画像にソリッドノイズを用い,流線計算を3次元空間内で直接行なうことで,どのような形状の物体表面であっても歪みのないテクスチャが生成でき,正確な流れの可視化が可能である.本論文では,より良好な対話性を確保する目的で,この3次元LIC法の高速化を試みる.計算時間の半分以上を占める視線と物体との交差判定部分をグラフィックス・ハードウェアに任せることにより高速化は実現される.実装した方法を具体的な流体の可視化問題に適用し,その効果を検証する.Line Integral Convolution (LIC) is a powerful texture-based vector field visualization technique. By convolving white noise input images with the filter kernels defined along the local vector directions, LIC can generate texture images effectively revealing the global and complex structures of a flow field. In our previous research, we have successed in extending the conventional LIC algorithm, whose use has been restricted only to 2D/3D structured grids, for visualizing the flows over arbitrary 3D surfaces. This paper presents a new technique for accelerating the proposed 3D LIC algorithm through utilizing the Z-buffet rendering hardware of modern graphics computer.AN10100541情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG)199798(1997-CG-087)43471997-10-172009-06-30