2024-03-29T21:48:20Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000385032024-03-29T05:26:34Z01164:03206:03257:03261
仮想都市のためのL - systemによる道路網生成手法の検討L - System Approach to Generating Road Networks for Virtual Cityjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00038503/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=38503&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1998 by the Information Processing Society of Japan筑波技術短期大学電子情報科学科筑波大学電子・情報工学系筑波大学電子・情報工学系筑波大学電子・情報工学系筑波大学電子・情報工学系加藤, 伸子奥野, 智江岡野, 紋狩野, 均西原, 清一近年、インターネット上でのバーチャルワールドの広がりや3Dゲームの普及にともない、多様な仮想都市を自動的に生成する手法が望まれている。我々は、人工生命の手法を用いて多様な仮想都市を自動的に生成す手法を提案する。人工生命の手法を用いることで、現実の都市の特徴を持ち、しかも多様なパターンの都市の生成を行えることが期待できる。本稿では仮想都市生成の第一段階である道路網生成をL-systemで行う手法について述べる.本手法は、幹線道路では枝別れ型L-systemを、区画道路では領域分割型L-systemを用いるものである.ここでは、道路網の生成手法と実際に道路網を生成した例について述べ、自動的に多様な道路網が生成できることを示す.Automatic generation of various kinds of urban areas is an interesting problem invirtual reality. This paper proposes an Alife approach to automatic design of virtual cities, which we consider as a kind of artificial life. A virtual city is composed of a road network giving the basic structure of the urban area and a large number of buildings In this paper, we show a set of rewriting rules of a L-system works very well to produce realistic road networks including road shapes, block shapes, and graphical topology. Some examples of the road maps produced by L-system tedmiques are shown , where we can see two kinds of road types: main roads and the other streets which are generated using Tree L-system and Map L-system, respectively.AN10100541情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG)199832(1998-CG-090)13181998-04-242009-06-30