2024-03-29T03:47:53Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000381462023-04-27T10:00:04Z01164:03206:03222:03225
ストローク入力によるメッシュモデル分割操作のための簡易実装法A method for cutting a mesh model by hand drawn stroke achieved by a simple implementationjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00038146/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=38146&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2005 by the Information Processing Society of Japan筑波大学大学院 システム情報工学研究科東京大学先端科学技術研究センター三谷, 純鈴木, 宏正コンピュータグラフィックス及びCADの分野において,近年ではユーザーインターフェースの改善の観点から,ユーザーのストローク入力によるモデル構築の手法が多く研究されている.この手法では,ストロークによる3Dモデルの切断は無くてはならない機能の一つである.ところでメッシュモデルの切断を従来のブール演算の手法で厳密に実装するには,演算誤差の考慮が必要で多大な労力を要する.本研究では,ストローク入力によるメッシュ分割操作を対象とし,得られる形状の精度よりも実装の容易さと切断後のメッシュの品質に注目した,新しい実装方法を提案する.提案する手法では,ストローク入力後にメッシュ頂点をストローク上に乗るように移動させ,3通りの三角形分割方法の組み合わせでメッシュモデルの切断を実現させる.In the field of CG and CAD, the way to design 3D models using hand drawn strokes is well studied on view of improving the user interfaces in recent years. When using strokes to design 3D models, the function to cut a model by a stroke is necessary. For cutting a model, we can use an approach of using boolean operation for polygonal models that is well studied in past years. But implementing the boolean operation that works well with handling unavoidable numerical errors is very difficult. In this paper, we propose a new method for simple implementation of cut operation. We place more value on simplicity and quality of the mesh generated by a cutting than the accuracy. Firstly, we move vertices of a mesh that lay on near from a stroke to new place so that they ride on the stroke. Then we simplify the stroke so that all triangles are divided into less than two.AN10100541情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG)200544(2005-CG-119)13182005-05-202009-06-30