2024-03-29T08:38:26Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000379802023-04-27T10:00:04Z01164:03206:03207:03211
Web情報を用いたキャラクタ同士の世間話モデルUtterance and small talk model between characters by using Web informationjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00037980/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=37980&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan筑波大学第三学群工学システム学類筑波大学大学院システム工学研究科筑波大学大学院システム工学研究科斎藤, 哲也広田, 健一星野, 准一ゲームなどキャラクタを用いたコンテンツにおいて,発話は重要な行動表現の1つである.しかし従来のユーザ対キャラクタやキャラクタ同士の対話は,作りこみによるものが多く,話題が少ないと会話が固定的なものとなり,同じ内容の話題が繰り返し出現してしまう問題がある.そこで本稿では,会話に利用する話題を豊富にする手法として,Web上でRSSとして配信されている実世界情報の1つであるニュースや天気予報などの情報を利用する方法を提案する.また,会話内容に関連する話題を会話に付加させることでバリエーションの多い,自然な流れのあるユーザとキャラクタ間や,キャラクタ同士の世間話を構成する.The conversation and the chat of the user and the character or between characters are very important factors for various contents. The user comes to often see the conversation of characters on the game space. However, the utterances of past contents are limited because they're made beforehand. Therefore, there is sooner or later a problem that the same topic appears repeatedly. In this paper, we propose the Utterance model between characters by using Web information. This model uses News and Weather forecasts to enrich the utterance topics as real world information from the Internet. And it generates utterance automatically. The flow of a natural conversation between user and characters or between characters can be generated continuously with the topics about conversation flow. At the end of paper, we show natural utterance between characters by using this model.AN10100541情報処理学会研究報告グラフィクスとCAD(CG)200814(2008-CG-130)1391442008-02-192009-06-30