2024-03-28T19:37:11Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000365632023-04-27T10:00:04Z01164:03027:03028:03031
相互引き込みモデルに着目した音楽的周期性の創発に関する研究Study on emergence of musical periodicities considering a mutual entrainment modeljpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00036563/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=36563&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan東京大学大学院工学系研究科東京大学大学院新領域創成科学研究科東京大学人工物工学研究センター東京大学人工物工学研究センター相澤, 祐一布袋田, 由理子竹中, 毅上田, 完次本研究は,既存曲の譜面に観察されるような音楽的周期性がどのようにして実現されているのかを明らかにすることを目的とする.そのために,引き込みという人間の身体的特性によって暗黙的に音楽的周期性が創発しているという仮説を立て,楽曲生成のモデルを提案する.提案モデルでは,非線形振動子としての性質を持ったエージェント間の相互引き込みにより,発音のタイミングと音高遷移のタイミングが決定される.生成実験の結果,発音タイミングと音高遷移タイミングの統合的決定によって既存曲に見られるような音楽的周期を実現していることや,聴取実験の結果,生成条件によって異なる印象を持ったことが分かった.In this paper, we aim at understanding how musical periodicities as observed in existing music scores emerge. For the purpose, we hypothecate that musical periodicities implicitly emerge based on entrainment as human physical features, and propose a music production model in which agents as nonlinear oscillators decide the timing of note onset and pitch transition through mutual entrainment. The result shows that the integrative decision of the timing of note onset and pitch transition realizes musical periodicities as observed in existing music scores and the participants of psychological experiment felt different impressions according to the production methods.AA1221543X情報処理学会研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)200850(2008-HCI-128)1351402008-05-212009-06-30