2024-03-19T14:17:41Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000355402023-04-27T10:00:04Z01164:02836:02907:02913
ネットワーク型仮想現実環境における3次元オブジェクト情報の通信方式3 - D Object Geometric Data Transfer Method for Distributed Virtual Environmentjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00035540/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=35540&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1996 by the Information Processing Society of Japan九州工業大学情報工学部硴崎賢一仮想現実の応用として,ネットワークを利用したシステムが注目されている.ネットワーク上に仮想環境を構築するためには,仮想環境内の建物などの3次元情報をクライアント・サーバー間で高速に伝送する技術が重要となる.本報告では,3次元情報の部品化と階層定義方式を用い,伝送データ量を減少させる方式を提案する.また,伝送する3次元情報をクライアントの描画系からの要求があったものに限定することにより,必要かつ十分な情報を選択的に伝送する方式を提案している.This paper proposes an efficient transfer method for 3-D object geometric data in a distributed virtual environment. In our method, 3-D objects are constructed from hierarchical elements. The transfers of geometric data between server and clients are performed each hierarchical element by element. The choice of which data will transfer is processed by the renderer on the clients. The server transfers only required data that are selected by the clients, and the transfers are carried out to the best of its ability instead of perfectly. The method realizes low occupation of network band width, and high transfer rate for important geometric data.AN10116224情報処理学会研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS)199612(1995-DPS-074)61661996-01-252009-06-30