2024-03-29T09:02:33Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000348012023-04-27T10:00:04Z01164:02836:02870:02875
サッカー映像の自動ゲーム分析Automation of the Soccer Game Analysisjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00034801/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=34801&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2002 by the Information Processing Society of Japan奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科鳥取環境大学情報システム学科奈良先端科学技術大学院大学 情報科学研究科中川, 靖士羽田久一今井, 正和砂原, 秀樹インターネットのブロードバンド化により映像配信が盛んに行われるようなりつつある。しかし、限られた人手や予算の中で映像内容を理解し、整理や編集することが難しいため、視聴者にとって理解しにくい内容となっている。本研究では、解説者が手作業で行っているサッカー映像のゲーム分析を自動化する。映像に対して2値化、円形度、ハフ変換、アフィン変換、オプティカルフローを用いて画像解析を行い、選手、ボール、ラインを認識し、視点移動、カメラワーク認識、プレー認識を行う。その結果を時間、場所、チーム、プレーについて数値化したスコアブックで管理する。さらにスコアブックからボールキープ時間やボールの移動軌跡に展開する。実際の映像に対して実験を行い、手作業との比較において本手法の有効性を確認した。Recently it has become popular to deliver the video data on the Internet, and become necessary to add commentary information to the video stream at low cost. In this paper, we use such image processing techniques as binarization, compactness, Hough transform, affine transformation, and optical flow, so that the players, the ball, and the lines on the filed can be recognized automatically. The numerical values from the recognition are managed in the scorebook. Furthermore the ball holding time and the locus of the ball are derived from this scorebook. The experiment shows this system is useful enough to analyze the soccer game.AN10116224情報処理学会研究報告マルチメディア通信と分散処理(DPS)200212(2001-DPS-106)1931982002-02-142009-06-30