2024-03-29T02:13:26Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000337562023-04-27T10:00:04Z01164:02735:02817:02818
SA法を用いた配送計画問題の解法における エネルギー関数中の重み自動調節法Adjustment of Weights of Terms in an Energy Function Used in a Simulated Annealing Approach to Vehicle Scheduling Problemsjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00033756/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=33756&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1995 by the Information Processing Society of Japan慶応義塾大学理工学部管理工学科株式会社リコー慶応義塾大学理工学部管理工学科糸山, 日出男°五十嵐治一川嶋, 弘尚配送計画問題は多制約かつ多目的な組合せ最適化問題であるが,シミュレーテッド・アニーリング法(A法)により精度良い解が高速に得られることがわかってきている.SA法では制約や目的の重要さはエネルギー関数中の重み係数の値により表現することができるが,これらの値の設定は試行錯誤にたよるしか方法がなかった.本研究では,2層確率場モデルの手法を取り入れて,アニーリングの過程で重み係数を自動調節する方式を提案する.この重み係数の調節の指針としては,制約や目的ごとに設定した配送計画者の希求水準を用いた.50店舗を最大10台の車両で配送する配送事例について実験を行い,重み調節法の有効性を示した.Vehicle scheduling problems are multi-objective combinatorial optimization problems with multiple constraints. A simulated annealing method gives a fast approximate solution to vehicle scheduling problems. The objectives and constraints are represented by terms included in an energy function. Importance of the objectives and constraints can be expressed by the weight values of the terms. However, there has been no way except for trial and error to determine the values of weights. In this paper, we propose a solution based on a "Two-layer Random Field Model" to adjust the values of weights in the annealing process. A spiration levels required by a planning agent are used as the criterion for adjustment. The proposed solution was applied to a problem using at most 10 trucks to deliver to 50 stores. Experimental results show sufficient efficiency of the proposed solution.AN10505667情報処理学会研究報告数理モデル化と問題解決(MPS)1995111(1995-MPS-004)161995-11-172009-06-30