2024-03-29T01:57:29Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000331022023-04-27T10:00:04Z01164:02735:02748:02750
契約期間を延ばすためのレコメンド法Recommendation Method for Extending Subscription Periodsjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00033102/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=33102&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan日本電信電話株式会社 NTTコミュニケーション科学基礎研究所日本電信電話株式会社 NTTコミュニケーション科学基礎研究所日本電信電話株式会社 NTTコミュニケーション科学基礎研究所岩田, 具治斉藤, 和巳山田, 武士定額制サービスを提供しているオンラインストアが収益を上げるためには,ユーザの契約期間をできるだけ延ばすことが必要である.従来レコメンド法では,購入される確率を最大化するためにユーザの嗜好に合致する商品を提示する.しかしながら,従来法により必ずしも契約期間が延びるとは限らない.本研究では,定額制サービスを想定し,契約期間が延びる確率を最大にするレコメンド法を提案する.提案法では,まず契約期間の長いユーザに特徴的な購買パターンを抽出する.そして,抽出されたパターンと同じような購買行動になるように商品をレコメンドする.契約期間が延びることはユーザがサービスに満足した結果であるため,提案法はオンラインストアだけでなく,ユーザにとっても好ましいレコメンドである.携帯電話用漫画配信サイトのログを用い,提案法の有効性を示す.Online stores providing subscription services need to extend user subscription periods as long as possible to increase their profits. Conventional recommendation methods recommend items that best coincide with user's interests to maximize the purchase probability, which does not necessarily contribute to extend subscription periods. We present a novel recommendation method for subscription services that maximizes the probability of the subscription period being extended. Our method finds frequent purchase patterns in the long subscription period users, and recommends items for a new user to simulate the found patterns. Since a longer subscription period is the result of greater user satisfaction, our method benefits users as well as online stores. We evaluate our method using the real log data of an online cartoon distribution service for cell-phone.AN10505667情報処理学会研究報告数理モデル化と問題解決(MPS)200695(2006-MPS-061)582006-09-142009-06-30