2024-03-28T17:01:51Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000318802023-04-27T10:00:04Z01164:02592:02620:02626
長距離・短距離通信が混在する環境での TCP/IP のデータ転送速度の理論的解析Theoretical Analysis of Throughput of TCP/IP Congestion Control Algorithm with Different Distancesjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00031880/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=31880&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2004 by the Information Processing Society of Japan東京大学東京大学伊藤剛志稲葉, 真理長距離と短距離の通信が混在する環境でのTCP/IP の性能を理論的に解析する研究について、二つの方法による結果を述べる。どちらも TCP の輻輳制御アルゴリズムを簡略化したAIMD 輻輳制御アルゴリズムを対象とし、ボトルネックが1個だけある単純なネットワークモデルを採用する。一つは通信が時間とともに動的に発生・完了する環境でのtotal flow time の competitive analysis で、距離が一定の場合より competitive ratio が距離を反映した加速度の最大と最小の比だけ悪くなることを示す。もう一つは single-drop モデルでの定常状態の解析で、加速度が一定の場合には定常状態での帯域利用率の合計は速度を落とす通信の選びかたによらないこと、2本の通信が存在して加速度が異なる場合には定常状態での帯域利用率の合計は加速度が小さい通信を常に優先して通す場合に最大となることなどを示す。Two results are presented on the theoretical analysis of the performance of TCP/IP in environments where both long- and short-distance communications exist. Both studies treat AIMD congestion control algorithm, a simplified version of the congestion control algorithm used in TCP, and assume single-bottleneck network model. One result is about the competitive analysis of the total flow time in environments where communications arrive and complete as time goes, and shows that the coexistence of communications with different distances results in worse competitive ratio than the cases all the communications have an equal distances by factor of ratio of maximum to minimum acceleration. The other result is about the analysis of stationary states in the single-drop model. We show that if all the connections have an equal acceleration, the total bandwidth utilization does not depend on which connection decreases its transmission rate, and that if there are exactly two connections with different accelerations, the maximum total utilization is achieved by passing the data of the connection with lower acceleration as much as possible.AN1009593X情報処理学会研究報告アルゴリズム(AL)200410(2003-AL-093)57642004-01-302009-06-30