2024-03-30T00:48:09Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000267712024-03-29T05:26:34Z01164:02036:02037:02039
初心者向け対話的デッサン学習支援システムの基礎的検討-比率の捉え方と陰影表現の学習-Development of interactive pencil-drawing learning support system for beginnersjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00026771/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=26771&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan岩手県立大学ソフトウェア情報学研究科岩手県立大学ソフトウェア情報学研究科藤原, 達朗亀田, 昌志素描技術の学習における基礎としてデッサンがあり,近年そのデッサン学習を支援するシステムが研究されている.実際の指導現場では描画途中にも学習者と指導者との間で,描く際のポイントや修正するべき箇所について対話がなされる.しかし,従来研究においてはこの点が考慮されていない.そこで本研究では,デッサンの基本的技術である “比率の捉え方と陰影表現” を学ぶための課題を段階的に与え,その評価と学習を繰り返す方法によって対話的で効果的なデッサン学習支援システムを提案する.Sketch is a fundamental skill for drawing pictures. For learning sketch, it is most important that information between teacher and students is exchanged during students draw pictures. In recent years, a system which supports learning a drawing skill was presented. However, the conventional system only evaluates the drawing results by students. This paper presents the interactive pencil-drawing learning support system which teaches "how to learn both proportion and shade expression". In the experimental results, we have decided the evaluation measures and their parameters for each learning object in our system.AA11451459情報処理学会研究報告システムLSI設計技術(SLDM)200898(2008-SLDM-136)11162008-09-292009-06-30