2024-03-29T05:25:15Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000220752023-04-27T10:00:04Z01164:01384:01467:01470
3次元CGをベースとしたUIMSの実現An Implementation of UIMS based on Three Dimensional Computer Graphicsjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00022075/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=22075&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 1993 by the Information Processing Society of Japan三菱電機(株)情報電子研究所三菱電機(株)情報電子研究所三菱電機(株)情報電子研究所三菱電機(株)情報電子研究所朝日, 宣雄田中, 昭二李殷碩前中聡3次元アニメーションを用いたユーザインタフェースを容易に構築し、さらに、任意の3次元オブジェクトを新たな部品として生成、追加を可能とするUIMSとしてMECOT (taphor Environment Construction Too) を作成した。MECOTは、現状のGUIが持つ表現力の限界を解消する新しい枠組みを探究するための実験システムである。本稿では、MECOTのシステム概要、および、MECOTで採用した3次元インタフェースの部品化方式について説明し、3次元ユーザインタフェースの事例としてMECOT上に構築した3次元オフィス環境とその試作から得られた考察を述べる。We have implemented a UIMS, named MECOT (Metaphor Environment Construction Tools), on which 3D animated user interfaces can be easily constructed and any 3D objects can be generated as new user interface objects. MECOT is an experimental system designed to explore the new framework of 3D user interface which is much more expressive than the current GUI framework. In this paper, first, we describe the outline of MECOT system and the hierarchical construction method adopted to the system. Then, we show a 3D office environment which implemented on MECOT as an example, and discuss some advantages of MECOT and some issues on 3D user interfaces.AN10112981情報処理学会研究報告ソフトウェア工学(SE) 199359(1993-SE-093)1091161993-07-082009-06-30