2024-03-29T11:34:20Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000192852023-04-27T10:00:04Z01164:01165:01189:01190
ビデオ画像を利用した教材システムの提案The Proposal of a Video - Based Teaching Material Systemjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00019285/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=19285&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2003 by the Information Processing Society of Japan(株)両備システムズソフトウェアカンパニー/岡山県立大学情報系工学研究科システム工学専攻(株)両備システムズソフトウェアカンパニー(株)両備システムズソフトウェアカンパニー(株)両備システムズソフトウェアカンパニー国立詫間電波工業高等専門学校岡山県立大学情報工学部三宅, 新二神谷朋範楠, 浩岡部, 一光鳥越, 秀知横田, 一正現在でも,ビデオ教材は集合教育や個別学習において利用されており,有効な学習教材のひとつである.しかし,ビデオ教材は一方的な教材であり,学習者の疑問・興味に関係なく進められる.そこで,パソコン上でビデオ教材を視聴しながら,学習ポイントや学習内容の確認,疑問点の調査などが可能となるシステムを提案する.このシステムでは,学習項目ごとにインデックスをつけること,学習のポイントを事前/事後に提示すること,ビデオ画像の注意すべき部分を強調すること,ビデオ画像にリンクを貼り付けることが可能となる.このシステムを利用することにより,ビデオ教材に対して,学習者が主体的に学習することが可能となる.また,各職場や学校ごとに,簡単に編集できるので,一律的な教材であったビデオ教材に対して独自の視点を加えることも可能となる.At present, videos are one of the most effective learning materials used in general teaching environments or for individualized learning. However, they are one-way learning materials and are displayed in succession, regardless of learners' questions and interests. We propose a system which makes it possible for learners to check each study point or find solutions to their questions through video learning materials on the display screen. This system paved the way to attach an index to each study item, display each study point before or after learning, emphasize an important part of each video image, or have links to related information. Learners can make independent use of video learning materials through this system. Moreover, its editor can give his or her own view to the video learning materials which has been one-way and difficult to edit, because each video image can easily be edited depending on each workplace or school.AN10112482情報処理学会研究報告データベースシステム(DBS)200371(2003-DBS-131)17242003-07-162009-06-30