2024-03-29T01:07:16Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000181352020-10-27T05:03:23Z00934:01085:01114:01116
平面間透視投影を用いた並列視体積交差法Parallel Volume Intersection Based on Plane -to- Plane Projectionjpn研究論文http://id.nii.ac.jp/1001/00018135/Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=18135&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan京都大学大学院情報学研究科知能情報学専攻京都大学大学院情報学研究科知能情報学専攻福井大学工学部情報・メディア工学科京都大学大学院情報学研究科知能情報学専攻ウ小軍和田, 俊和東海彰吾松山, 隆司多視点映像から物体の3次元全周囲形状を復元する手法として,視体積交差法がよく用いられる.本論文では,{エbf 平面間投影}に基づく視体積交差法の高速化と,その並列化手法を提案する.本論文で提案する手法は,octree表現やルックアップテーブルなど二値画像に特化した手法ではなく,入力画像から3次元空間への逆投影計算の高速化に主眼をおいている.この手法を,画像撮影と通信機能を有する計算機から成るPCクラスタ上に実装するための並列アルゴリズムの開発,画像撮影から形状復元までを高速に実行する試作システムの構成法,およびこのシステムを用いた実験結果について述べる.実験結果から,空間解像度が3エ cmボクセルの場合,自然な身体動作をビデオレートに近い速度で復元できることを示す.Silhouette volume intersection is one of the most popular methods for reconstructing the 3D volume of an object from multi-viewpoint silhouette images. This paper presents a novel parallel volume intersection method based on plane-to-plane projection for real-time 3D volume reconstruction using active cameras. This paper mainly focuses on the acceleration of back-projection from silhouette images to 3D space without using any sophisticated software technique, such as octree volume representation, or look-up table based projection acceleration. Also this paper presents a parallel intersection method of projected silhouette images. From the preliminary experimental results we estimate near frame-rate volume reconstruction for a life-sized mannequin can be achieved at 3,cm spatial resolution on our PC cluster system.AA11560603情報処理学会論文誌コンピュータビジョンとイメージメディア(CVIM)42SIG06(CVIM2)33432001-06-151882-78102009-06-30