2024-03-29T06:26:48Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000099862022-10-21T05:24:51Z00581:00599:00609
エンタテイメントシステムにおける楽しさをデザインするためのインタラクションモデルに関する考察Creation, Discovery and Transition: Discussion about Interaction Models to Design “Enjoyment” in Entertainment Systemjpn特集:インタラクション技術の原理と応用http://id.nii.ac.jp/1001/00009986/Journal Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=9986&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2007 by the Information Processing Society of Japan知的創造作業支援慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科慶應義塾大学大学院政策・メディア研究科徳久, 悟稲蔭正彦本論文では,エンタテイメントシステムにおいてユーザが楽しさを得るための仕組みとして,ユーザのアクティブな身体動作を中心におく,創造・発見・遷移の3 つのインタラクションモデルを提案する.ここでの楽しさとは,ヒトが楽しさを覚える状態の形式的特徴をモデル化した,心理学者チクセントミハイのFlow 理論に基づく.本論文で提案する3 つのインタラクションモデルを適用した2 つのエンタテイメントシステムの評価およびモデル間の対照実験を通じて,モデルの有効性を検証する.In this paper, we propose 3 interaction models; “creation”, “discovery”, “transition”, forcusing on mainly user's active physical action to design “enjoyment” in entertainment system. This “enjoyment”is based on Flow Theory advocated by a psychologist, Csikszentmihalyi, which models the features of human's feeling in enjoyment. We discuss these interaction models through the control experiments and the evaluations of 2 entertainment systems.AN00116647情報処理学会論文誌483109711122007-03-151882-77642009-06-29