2024-03-29T09:21:26Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000093062022-10-21T05:24:51Z00581:00582:00584
授業支援のための投票機能付き匿名相互レビューシステムAnonymous Peer Review System with Voting to Support Instructionsjpn一般論文http://id.nii.ac.jp/1001/00009306/Journal Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=9306&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japanグループインタラクション支援とグループウェア名古屋大学大学院法学研究科角田篤泰本研究は,授業中に学生のレポートを添削する際,効率良く,合理的な方針でレポートを選択し,授業進行の円滑化を図ることを目指したWeb上の授業支援システムの開発と,その運用状況の分析を行ったものである.本支援システムは,投票機能付き匿名相互レビューシステムと呼ばれ,Web上で学生が課題レポートを提出し,それらを匿名で別の学生にランダムに再配布し,各学生に配布された複数の他人のレポートの中から良いものを選ばせて投票させるものである.この方式によって,添削対象レポートを絞り込み,教員作業の効率化を図っている.本システムに蓄積された数年間のデータと学業成績のデータを調査することで,継続的に利用され続けていることを示し,さらに,少なくとも法学教育においては「獲得票数の多い(優れた)レポートを書いている学生は総合的な学業成績も良い」と推測され,また,逆が成り立たないことから,本システムのような論述練習のツールの必要性も提唱する.This research is to develop an instruction supporting system on Web and to analyze results of use of it. The purpose of our approach and the system is to choose reports to improve them efficiently with a rational manner and to facilitate instructions. This system called “Anonymous Peer Review System with Voting” supports students submitting reports, redistributes them to the other students anonymously with random choice, and lets students vote to select the best reports. Using this approach and the system, we have made teachers' works to address reports efficient with narrowing the targets of reports to correct. According to our investigated results based on the stored data in our system for several years, we can confirm continuous use of the system and infer that “a student who writes good reports marks higher academic grade” is demonstrated at least in legal educational area. Furthermore, since the investigation has found that the opposite of the proposition is false, we can insist on the necessity of training tools for writing such as our system.AN00116647情報処理学会論文誌5029169242009-02-151882-77642009-06-29